Loading...

Friday, August 20, 2010

Pemakaian Paderi =jubah graduasi ??


Jubah Graduasi

Pernahkah kita terfikir tentang semua ini?

Atau kita hanya mengikut sahaja yang dilakukan oleh orang lain tanpa sedikitpun menyedarinya.

Nabi Muhammad pernah bersabda:

“Man tasyabbaha bi qaumin fahua minhum”.

Bermaksud :

“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum,

maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka (iaitu kaum berkenaan).

Petikan daripada artikel WAHYU NABI MUHAMMAD & MISI VATICAN

aku: saya ada nmpk pak cik kat gereja tu,

tak nampak macam sembahyang, macam majlis konvo pulak..ada aper ?

Bishop: oh! yang tu…memang mjlis konvo utk paderi baru..dorang yg jubah putih tu JESUIT PRIEST

ULASAN

melalui pemahaman saya mengenai petikan diatas, "aku" telah terlihat satu majlis didalam gereja mirip dengan majlis konvokesyen universiti atau kolej yang dilakukan bagi memberi diploma atau ijazah. tetepi di gereja majlis ini untuk paderi baru yang sudah layak untuk berkhdmat. Majlis konvokesyen yang kita hadiri untuk ambil ijazah dan diploma tu sebenarnya di ambil dari sistem gereja ni. bukan setakat majlis konvokesyen tu je...tetepi dgn pemakaian nya sekali kita telah pakai tanpa mengira asal usul pemakaian tu(jubah konvo)..kalau kita amati gambar diatas tidak tumpah jubah paderi tu dengan jubah konvo kita tu..mengapa benda ini terjadi.kenapa kita konvo kena pakai pakaian mcm tu? xleh ke nk pakai pakaian lain? begitu mudah kita tertipu dengan sistem yang ada..mengapa kita x mengenakan jubah Nabi Junjungan Kita..Nabi MUHAMMAD s.a.w?? mengapa kita perlu ikut musuh kita ini? sama-sama la kita berfikir sejenak..mengapa smua ini boleh terjadi..

9 comments:

  1. t kte konvo pkai jubah arab..amcm??slumber??

    ReplyDelete
  2. klu bleh beb..cnfirm gua pkai jubah pak arab..silap2 aku x join konvo nnt..

    ReplyDelete
  3. hehe..nasib baik gua ni mat pit jalanan. x mas0k universiti.x pyah convo, x perlu p majlis graduasi..

    ReplyDelete
  4. slm..mohon mencelah..sy sendiri kurang pasti berkaitannya tetapi menurut guru sy tyme skolah dl...tradisi berjubah ni sebenar adalah pengaruh dr islam kerana kota-kota islam dahulu dikenali sebagai kota-kota bercahaya atau kota-kota ilmuan n jadi...tokoh2 ilmuan islam berjubah kerana tradisi masyarakat arab...jadi masyarakat eropah yang belajar ilmu2 dikota islam membawa pulang tradisi ini ke eropah...ini bermakana mereka yang berilmu dieropah akan berjubah bagi menunjukkan keilmuan mereka selepas berguru dengan orang2 islam kerana orang-orang Islam dahulu mempunyai tamadun keilmuan yang tinggi....

    ReplyDelete
  5. http://www.facebook.com/wow.apa.barang2011/posts/226625004032383

    ReplyDelete
  6. So.. Kite xyah la tiru orang kafir punye tradisi.. kite tiru la tradisi asal kita ISLAM..

    ReplyDelete
  7. setuju dgn Fahmiz. memetik kata satu2nya fellow dari Malaysia di Universiti Oxford,pemakaian jubah & mortarboard adalah asalnya dari tradisi ilmuan Islam. org barat yang tiru dan mereka kata itu adalah tradisi ciptaan mereka. mortarboard adalah tempat meletak Quran yang dipakai di atas kepala graduan sebagai simbol penghormatan yang tinggi kepada QalamuLlah. boleh rujuk http://www.emel.com/article?id=65&a_id=1737

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Tapi jubah cara islam xseperti jubah konvo..itu memang pengaruh barat secara halus dlm sistem di MAlaysia..dlm xsedar dah menyerupai agama kristian..mudahnya tertewas

    ReplyDelete