Tuesday, July 5, 2011

Xray dan Kanser

 Topik kali ini hamba menerangkan mengenai xray dan kanser.banyak sangat persoalan bila tengah buat kerja, xray ni bahaya ke, boleh dapat kanser ke..macam2 la..dengan ini hamba kongsi deikit maklumat untuk tatapan semua...
Hamba akan mengabungkan infomasi dari carta-carta lain kedalam sekyen ini. Pertama sekali, semua kena ingat bahawa tanpa terkena radiasi (radiation exposure,) peratus untuk kena kanser adalah  1 in 2.4 (or 42 percent). Ini bermaksud 100 orang termasuk hamba, 42 orang daripada 100 orang tadi kemungkinan akan mendapat kanser dalam seumur hidupnya. Untuk penambahan jika seseorang itu melakukan pemeriksaan CT scans (salah satu modaliti dalam mesin xray)untuk kawasan pelvic(kawasan bawah perut)(dose <= 1 rem),peratus untuk kena kanser masih pada paras 1 in 2.4 (or 42 percent). Jika seseorang itu melakukan sehingga 10 CT scans peratus untuk kena kanser telah meningkat kepada 1 in 2.3 (or 43.7 percent).Dan jika seseorang itu tinggal dalam parameter sekeliling dengan loji nuklear selama 40 tahun, peratus untuk kena kanser adalah masih sama dengan peratus sekali membuat CT scan dan tanpa terkena lebihan radiasi (radiation exposure ) iaitu 1 in 2.4 (or 42 percent) 

SI multiples and conversions

Frequently used SI multiples are the millisievert (1 mSv = 0.001 Sv) and microsievert (1 μSv = 0.000001 Sv).
An older unit for the equivalent dose, is the rem,[3] still often used in the United States. One sievert is equal to 100 rem:
  • 1 rem = 0.01 Sv = 10 mSv
  • 1 mrem = 0.01 mSv = 10 μSv
  • 1 Sv = 100 rem
  • 1 mSv = 100 mrem = 0.1 rem
  • 1 μSv = 0.1 mrem

Dengan informasi ini dapat kita semua memahami  mengenai risiko dos radiasi.Kita dapat lihat dos radiasi yang kurang 10 rem adalah tidak menyebabkan kesan yang teruk dan hanya meningkatkan sedikit peratus untuk mendapat kanser. Samaada untuk seseorang itu risau ataupun tidak itu adalah keputusan pada diri sendiri. Mengambil langkah untuk memastikan pendedahan radiasi tidak membawa kemudaratan adalah mustahak. Ini adalah tanggungjawab yang dipikul untuk diri sendiri dan kepada umum.

Kita akan lihat  risiko kanser daripada pemeriksaan asas xray ke atas tubuh badan manusia. Ini adalah kira-kira dos radiasi apabila melakukan pemeriksaan xray dan peratus untuk mendapatkan kanser. Peringatan bahawa tanpa dedahan radiasi yg berlebihan peluang untuk terkena kanser adalah 10 out of 24 (or 1 in 2.4) or 42 percent. 
Radiation Source
Additional Chances of Getting Cancer‡*
bitewing dental film
annual dose living at nuclear power plant perimeter
skull x ray
chest x ray

      

    Less than (<) or equal
      to (=) 0.01 rem

               
 <=1 in 60,000
 spine x ray
abdominal x ray
pelvis x ray
hip x ray
mammogram



<=0.1 rem


<=1 in 6,000


kidney series of x rays
most barium-related x rays
head CT +
any spine x-ray series
one year’s worth of natural background radiation
most nuclear medicine liver, kidney, bone, brain, or lung scans

  



<=0.5 rem



<=1 in 1,200

barium enema
chest, abdomen, or pelvic CT

<=1.0 rem

<=1 in 600
+ cardiac catheterization
coronary angiogram
other heart x-ray studies
most nuclear medicine heart scans




<=5.0 rem


<=1 in 120
‡The “odds” numbers in this column are estimated numbers of increased cancers; the real number in each case may be zero up to the number cited. For instance, the odds of 1 in 120 really are “zero up to 1” in 120.

*Numbers from the National Radiation Protection Board (now the United Kingdom Health Protection Authority)

+CT = computerized tomography; a specialized x-ray exam. 


Ini adalah carta mengenai jumlah dos radiasi bagi pekerja sinaran dan orang awam. Had dos telah mengalami beberapa perubahan bagi mengimbangi keadaan sekarang. Pada tahun 2010 telah berkuatkuasa had dos yang baru.



B.S.S Dos Radiasi  (1988) Msv/tahun
B.S.S Dos Radiasi (2010) Msv/tahun
Pekerja Sinaran
50
20
Kanta mata (Pekrja Sinaran)
150
150
Pekerja Wanita Mengandung
Tidak lebih > 10
Kurang  < 1
Orang Awam
1
1
Kanta Mata (Orang Awam)
50
15
Perantis(Pelajar)
tiada
6



Semoga informasi di atas dapat memberikan sedikit sebanyak informasi mengenai sinaran xray yang menjadi banyak persoalan kepada hamba sewaktu menjalan kan tugas. Sinaran xray tetap bahaya ,tetapi dengan teknik yang betul lebihan dedahan radiasi akan dapat dielakkan. Risiko untuk mendapat kanser juga dapat dikurangkan.
















No comments:

Post a Comment