Friday, July 1, 2011

teknik nak lajukan internet..xkisahla broadband ke..streamyx ke..apa ke..try la..

Jom tengok teknik teknik nak lajukan BROADBAND anda ! Ayuhhhhhhhhhhhhhhh...

Langkah 1 :  Sambung Broadband ke Komputer anda dan buat Connection seperti biasa. Apa yang perlu anda tahu ialah IP untuk Broadband anda. Untuk memudahkan anda, klik DI SINI untuk tahu IP anda.

(PERHATIAN : IP BROADBAND INI SENTIASA BERUBAH-UBAH MENGIKUT TEMPAT, MASA DAN KEADAAN. JADI, SETIAP KALI ANDA SAMBUNG BROADBAND ANDA, ANDA KENA PASTIKAN IP ANDA DAHULU)






Langkah 2 : Setelah anda dapat IP anda, Buka Notepad dan masukkan Code di bawah ini di dalam Notepad tersebut dan jangan lupa masukkan IP yang anda dapat tadi. Klik Di Sini sekali lagi untuk dapatkan IP anda.
Hamba tambah sikit, nak dapatkan Notepad....kena..... Klik Start ---> All Programs ---> Accessories ---> Klik Notepad.   Bila gambar Notepad dah keluar sepeti di bawah.....copy code dibawah ini.
c:\windows\system32\ping IP ANDA -t
Cara Menulis :  c:\windows\system32\ping [jarak] IP ANDA [jarak] -t

Langkah 3 : Kemudian , Save As Fail Notepad tersebut sebagai ping.bat dan Simpan di Desktop anda. Ingat yer, jangan simpan di tempat lain,hanya di Desktop sahaja yang dibenarkan..hehe.
Hamba tambah sikit bagi faham....save file atas nama ping.bat dan savekan di desktop.
Langkah 4 : Klik pada ping.bat di Desktop anda dan satu tetingkap Command Prompt secara automatik akan keluar. Biarkan Command Prompt ini berjalan sepanjang proses anda online. Jika anda terkeluar daripada Connection, anda kena ulang semula Langkah 1 di atas.

         Okeh, untuk penambahan, sila biarkan tetingkap command prompt ni terbuka sepanjang anda online okeh? Lepas tu saksikan la perubahan speed internet anda ! Hehe..

         Hambadah try kat celcom Broadband hamba ni, dan ia terbukti laju !  Tak caya , try buat ! Hehe.. Kalau tak paham pape, bagitau hamba okeh? Hehe..

4 comments:

  1. macam mana nak tahu alamat IP.tkasih

    ReplyDelete
  2. salam kalau nak ttop internet n buka semule internet..perlu ke saye ttop bende nie..n bile saye nak bukak perlu ke saye
    bukak bende nie?? tq ..

    ReplyDelete
  3. anuar saleh: klik katlink yg die soh klik DI SINI tulisan hijau uh..

    ReplyDelete
  4. cari kat nerwork..click detail..ade situ ip address

    ReplyDelete